Selasa, 23 November 2010

DENGARKAN SERUAN HATINYA



malam tadi chatting dengan salah seorang juniour. dah lama kami tak sembang panjang. 
al-maklum adik ni dulu antara orang harapan untuk bacth depa.. harapan kami (seniour2) untuk dia naik dalam tapuk kepemimpinan di semekak.  
tapi kita merancang, Allah merancang, tapi perancangan Allah adalah yang terbaik.
adik ni dapat tawaran SPB. dia pun melanjutkan pelajaran dekat SBPI Gopeng.. 
terasa sedih.. tidak... bukan sekadar terasa sedih tapi ana memang sedih...
astaghfirullah.... ikhlaskan hati ini Ya Allah...
ramai orang-orang harapan yang menjadi harapan 
untuk dipilih dan mewarisi kepemimpinan di taman islam kota tarbiah ini pergi. 
seorang demi seorang. pergi.. membawa diri....
tak boleh salahkan budak-budak tu.. 
hijrah itu satu perjuangnan..
untuk mencari pembaharuan dan marakan pentajdidan

ana kenalkan adik ni sebagai anwar..anwar ibrahim...hebat budak ni.. masa dekat SEMEKAK dulu muka dia ni mmg muka budak syarahan agama.. mulanya dia start chat dengan ana dengan melontarkan persoalan mengenai jemaah.. ana jawab la suka hati ana.. sebab soalan dia umum tanpa skop.. kemudiannya dia ada bagi hint.. hmm fahamlah.. dia nak tahu mengenai jemaa BADAR.. hahaa.. astaghfirullah... kalau dia tanya direct dari awal-awal kan senang...dipendekkan cerita maka jadilah chatting di antara kami seperti yang berikut:



10:01pm
kem slm kt dy tauu..


10:02pm

insyaAllah dia balik dari pangkor akak sampaikan




10:03pm
ooo...ok
mse mlm khmis hari2 kn..
ay ngn wan ad bncg ngn badar laki f4 yg ad..
*sy..
yg pling bnyk bg pndpt knfm r *****..
n dyer bnyk mnylhkn ****..
izat x de..
dmm cmpk..
sy tringin gle nk jmp izat..
xp x dpt gk..

10:06pm
ana tau dia demam.. kelmarin adik dia ada ckp
ada jodoh kamu jumpa la dia nnti


10:06pm
aah..

10:08pm
akak faham keadaan ******..
dan sekarang terasa akak turut faham izat..
kdg2 masa adalah pengubat yg pling baik

10:08pm
ssh r cnie..
klu pch blah dlm jemaah sndr..
bnde niee r yg pling mghalang badar..


10:09pm
ana rasa lepas ni insyaAllah dpt diselesaikan..
izat kalau time dlm badar contoh dlm mesyuarat dia lain
tp kalau kita sendiri2 dgn dia.. terlihat wajah izat
pandai melawak.. dan muslimat yg mulut becok pun nak aja berbaik dgn dia

10:11pm
ooo
10:14pm
kadang2 bila tgk dia dekat luar jemaah badar... dia lain
ana rasa dia tak rasa badar bersamanya
dia rasa terasing
dia rasa spt tidak diperlukan
tersa spt tidak dihargai
hingga dia ingin bersendiri
benda ni normal dik
first masa akak dpt jwtn dulu mcm tu juga

10:16pm
uishh.
sdeh bnyinya..

10:16pm
tp kes **** terasa amat berat pada kaca mata kita sbb dia ketua
bila diteliti time dia bagi pendapat akak ada usha cara pndgn kwn2 atau ust..
kadang2 mungkin maksud yg izat nak smpaikan tu tak sama
akak pun bersalah juga sewaktu berada dlm situasi tu


10:18pm
knp??

10:19pm
yela.. sbb mungkin pemahaman yg mendgr sewaktu penyampaian izat adalah penganalisaan secara kasar...bila duduk muhasabah baru perasan
oh.. berkemungkinan sebaliknya erti penyampaian izat
hg pun satu
contoh paling senang adlh kamu

10:20pm
????????


10:27pm
betul la
dia rapat dgn kamu
dia berkongsi cerita dgn kamu betul
?

10:28pm
yer r..
sy mcm sdeh gler tgk keadaan dye..


10:28pm
dia sgt rapat dgn kamu
sampai sggup berkongsi rasa dia.. dgn kamu
itu saat dia ada kamu
kamu bersama dia
apa dia rasa tatkala dia ingin berkongsi dgn kamu apa yg ingin dikongsi kamu tak da????????

10:29pm
laaaaa....
jgn r ckp cnie..
fadil pon sme..
Question:
fadil pun sama??? lets me thinks.. fadil ..adakah fadil cakap perkara yg sama kepada anwar sepeti mana yang ana bicarakan pada perenggan mesej yang sebelum ini...??? teruskan membaca
10:30pm
soalnya disini, bukan isi kandungan perkongsian yg dia nak kongsi..tpi

tak sempat ana nak taip..haha.. dah agak anwar emo 
(tetiba syok sendiri konon2 budak ni emo dengan penulisan ana)


10:30pm
slhkn sy ngn wan pndh..


10:30pm
sabaq.. tak habis lagi.. haa
mcm yg kamu salah faham dgn penyampaian ana skrg, mgkin mcm tu juga ke salah fahaman atas apa yg izat nak fahamkan badar...
yg beza skrg ni cuma situasi

10:32pm
?????????

10:32pm
boleh akak smbung...

10:32pm
ok..


 10:35pm
bila dia tak dapat melafazkan lafaz yg tersimpan krn org yg bisa faham tiada dia akan terasa terasing dgn situasi dia.. contoh kita nak mendokong amanah dakwah terbaik.. tpi rasa mcm kwn2 tak buat bnda yg sama.. keadaan sekeliling menghimpit.. kemungkaran bermaharaja lela..nahi mungkar seakan tidak mapu dilaksana..
hnya bersendiri dgn amanah yg berat tak terkata...lantas
mengasingkan diri, seakan2 satu2 jln yg ada.. ibarat itulah alternatif yg sewajarnya..
biar terpaksa bergerak sendiri ... drpd menanti sesuatu yg belum diketahui...
ok anwar

10:38pm
ook..


10:38pm
segala kemungkinan boleh berlaku.. kita tak tau apa izat rasa sekrang..
mungkin kita kata , kita tau, tpi dipihak izat dia berideologi kita skdar tahu apa yg dia rasa..tpi kita tetap tak rasa apa yg dia rasa
itupun kalau kita ni TAHU apa yg dia rasa
byangkan kalau tak siapa sedar apakah yg bermain dlm benak dan hati kecilnya
bayangkan.....



10:40pm
fuhh..

10:41pm
ini baru apa yg bermain2 dlm penilaian akak.. kita tak tahu apa yg sebenarnya pada kaca mata hati izat


10:41pm
aah..

10:41pm
lama akak berijtihad.. baru terdetik.. apakah ini salah izat??
saksikan episod akan dtg

10:43pm
uishh...ayat..


10:46pm
ini bukan sekadar ayat anwar.. ini hakikat...
sebuah perjuangan yg tidak terzahir pada kaca mata umum
sekarang ni, kamu masih berhubung atau menghubungi atau dihubungi izat??
(dlm masa terdekat ni)
10:47pm
x..

10:50pm
ini akan tak terbayang.. sahabat yg terasa akrab, berkongsi tawa dan hiba... yg dulunya berhijrah utk kebaikan bersama.. menambah baik dirinya utk kepentingan agama.. dibiar pergi dgn terpaksa rela .. ibarat hanyut dgn dunia sendiri.. tidak lagi berhubung dan menghubungi..
biarlah izat sendiri..
anwar..
jgn biar itu yg dirasa oleh izat
serius.. sedihnya izat.. kadang2nya rileks bersahaja..tpi mungkin pemikiran yg yg keTERLluan mendalam turut menghimpit diri..
tpi mungkin kdng2 dia mampu dikawal
cuba enta fikir..
sapa sahabat yg mjadi tmpat izat meluahkan
utk waktu ini.................................

10:52pm
..........
aduh..sdeh r lak..

10:56pm
bukan sekadar sedih la pulak
mmg patut sedih
TIDAK WAJAR DAN MEMANG TAK PATUT KALAU KAMU TAK SEDIH
KAMU SAYANG IZAT
IZAT SAYANG KAMU
KAMU BERKASIH SAYANG KRN ALLAH BUKAN KERANA NAFSU
SBB ITU YG MENJADIKAN BERTAPA BERMAKNANYA UKHUWAH KAMU
(ceh..dah jadi motivated colum)
maaf..adakah ana menjawab soalan enta..
atau soalan enta masih tidak/belum terjawab


10:59pm
mgkin..
sume daa kott..
tq..
mmg rse termotivasi..


11:00pm
alhamdulillah
segala puji hanya utk Allah
Dia sedang berbicara dgnmu anwar..
segala ilham ini hanya dari Yang Maha Pemberi Ilham..
mungkin ada dlm bicara akak tadi diluar sedar dan diluar kemampuan akak..
tpi semua kemungkinan tiada kemustahilan jika berserta izin Allah

11:03pm
Allahuakhbar

 ALLAHUAKBAR!!
ALLAHUAKBAR!!
ALLAHUAKBAR!!
 
tak TERLAFAZ apa perasaan ana sekarang. yang ana pasti tiba-tiba hati ana turut berbicara.. melontarkan kalimah dan butir-butir kerinduan yang tidak terzahir buat sahabat-sahabat seperjuangan yang tidak lagi setempat dengan tempat yang perlu ana teruskan perjuangan.. rindu dekat sahabat-sahabat sefikrah yang pernah bersama dalam sebuah organisasi dakwah suatu ketika dahulu...




dalam situasi yang dimaksudkan pada chat ana dengan anwar.. mungkin tiada siapa yang salah dan tiada siapa yang betul.. mungkin juga memang ada yang salah dan ada yang betul...namun hakikatnya catatan ini bukan untuk disalahkan atau menyalahkan.. tetapi anggaplah catatan ini secara tidak langsung mewakili seruan hati yang tidak didengari .. tapi tujuan utamanya adalah untuk memperingati diri sendiri.. kawan-kawan.. serius ana rindu bangat sama antum.. biar kita berada di tempat yang berbeza.. jauh di mata.. tapi hakikatnya matlamat kita tetap sama... kerana Allah adalah tujuan kita...uhibbukum fillah...



ukhti_mujahadah

Surga Di hatiku