Isnin, 27 Ogos 2012

Terima Kasih Ayah, Lipatkan Tudung Saya


Bismillah.. ^_^
Assalamualaikum. 
Salam Eid Mubarak Kullu am wa entum bikhair.
Selamat berpuasa 6.

La ni ceq nak membebel tentang..
Tadi masa tengah mengakses laman sosial muka buku.

Tiba-tiba terlihat ada sahabat yang memuat naik gambar masa zaman kecil-kecil. 
Tak boleh jadi ni. Nak tiru jugalah.. wuargh... 
Maka, teringin nak kongsi gambar ni. 
Lantas, anna pun upload gambar anna tu dekat album facebook anna. 
Masa dah upload tu, lama anna fikir.  Sebab anna sayang sangat-sangat gambar tu. Serius!!
 Jadi Anna pun buatlah description dekat gambar tu. Dan anna copy masuk dekat blog ni. InsyaAllah. 
Semoga bermanfaat. Sekadar satu perkongsian. Terimalah.

Terima Kasih Ayah, Lipatkan Tudung Saya



Gambar tahun 98.

Masa nak pergi taski, ayah yang lipatkan tudung. Sebab bila mak lipat ayah akan kata, "Mak hang tak pandai lipat tudung anak." Walhal bila ayah lipatkan.. muahaha. mcm nilah ayah lipat.


Sekarang bila pakai tudung, kena lipat sendiri. Ayah dah tak tolong lipatkan. Ini bermakna betapa saya dah lama dijaga ayah dan mak. 

Saya dah besar ka? Ya RAbb, kenapa cepat sangat saya besar..huhuu~ Walaupun badan saya kecik ja, tapi..tapi.. heh..sedih pula..ades~ ==' 

Tarbiah ayah sangat hebat. Serius!! Cuma anak-anak ayah yang tak reti bersyukur. huhuuu.. ayah ampunkan saya. Nak cakap direct dekat ayah, ngee saya malu. 


Kadang-kadang saya terfikir, segannya kalau orang tau saya anak ayah dan mak.. Sebab mak ayah baik..tapi saya.. ngee.. baik sikit ja.. haha.. kembang semangkuk..hehe alhamdulillah.. TApi banyak yg tak baik saya ni.. *krik..krik..krik.. bunyi cengkerik 

Terfikir, apakah bangga mak ayah saya dengan anak nakal macam saya ini? Ok, nakal tak berapa rajin. uhuk3.. 


Tapi bila hari ni, orang ada yang kata, comelnya awak pakai tudung labuh. ngee.. kembang semangkuk..hehe Alhamdulillah, mula-mulanya terlintas nak rasa seronok. Tapi tak sempat nak seronok, datang lintasan hiba. Terharu. Allah!! Allah =') 


Sebenarnya, yang mencomelkan saya bukan sebab saya comel. Bukan sebab saya pakai tudung labuh. Tapi sebab nikmat Islam yg Allah anugerahkan sebagai pinjaman. Islamlah yang mencomelkan saya. 

Tanpa Islam, lilitlah tudung macam mana pun, tak da maknanya. Baiknya Allah berikan saya merasai nikmat Islam. Tak cukup dengan itu ditambah dengan nikmat iman. Tak cukup dengan itu, ditambah dengan ayah yang sangat-sangat mempunyai saham terbesar dengan apa yg terzahir pada keislaman saya hari ini. Ayah. Terima kasih. 

Ya Rabb terima kasih. beruntungnya hamba. Alhamdulillah. 

Saya sangat beruntung sebab dalam ayah mendidik saya memakai tudung, ayah tak pernah kata, "Sila pakai tudung," 

Serius ayah tak pernah suruh. Tapi, didikan ayah dengan iman ajaib itu, memahamkan saya, bahawa bertudung itu wajib. 


Masa kecil-kecil dulu, tak pakai tudung pun, tapi bila nampak ada orang tak pakai tudung mesti hati terlintas 



"suka hati ja makcik ni tak pakai tudung. Nanti Allah marah. Tak takut Tuhan ka? lainlah kalau budak kecik macam aku." 


Ok, ini monolog yg sangat familiar dalam jiwa kanak-kanak saya.kih3 

Kanak-kanak sangat terpengaruh dengan apa yang mereka sering lihat dan apa yg dilentur. 


haha.. Satu benda yang sangat best tentang ayah. Suara ayah sangat sedap. Ya RAbb.. haha.. Jadi jangan tanya kenapa saya suka melalak. Almaklum, mana tak tumpahnya kuah jika tidak ke nasi. aiwah.. haha.. kembang semangkuk lagi.hehe Alhamdulillah.. 


Bila dengar nasyid mesti ingat dakwah. 
Bila ingat dakwah mesti ingat pendakwah. 
Bila ingat pendakwah mesti ingat mereka yg taatkan Allah. 
Yang taatkan Allah mesti dapat dilihat dengan pakaian taqwa itu. 
Tidak sama seperti orang kebiasaan yang meremehkan suruhannya. 


TErima kasih ayah, kerana didik anna bukan sekadar kenal malah faham Islam. 

Terima kasih ayah, sebab dulu ayah tolong lipatkan tudung kak anna sebelum ke sekolah. 

TErima kasih ayah sebab ajaq kak anna mengaji sampai nangis2..muahaha~ witt.witt.. mengaji pun menangis..hehe.. 

TErima kasih Allah, kerana pilih saya jadi anak ayah. 
ngee.tapi saya segan dengan ayah..hee~ 


Datanglah pendamping saya, (tetiba ja) yg berani sebab ayah saya garang..hahaha.. ==' err..dah merepek. Tapi tidak mengapa. Catatan yang panjang ini, saya tahu tiada yang sanggup baca. Hanya satu tulisan untuk mengekspresi Cinta Buat Ayah. 

Jika Aisyah r.a menzahirkan cintanya kepada baginda Nabi dgn menceritakan kebaikan2 baginda kepada umum, maka saya zahirkan Cinta ini dengan mematri sebuah coretan di sini. aiwah.. 

Tudung ini.. Hijab yang saya pakai ini, adalah tarbiah ayah. Ayahku seorang Ustaz. (saja nak tiru tajuk novel..err apa ntah tajuk novel tu.sila cari sendiri.. haha.. ades) 


Ya RAbb, pegang hati-hati kami.. 
Saya bangga dengan agama saya. Sebab agama saya sangat memuliakan wanita..I Luv u Islam.. ♥ err.. kau ada? ngee.. provokasi pula ayat ni.. ades.. ampun..haha~



Yang membebel: Anna Mujahadah.
Diterjemahkan bebelan dalam bentuk Tinta Mujahadah

untuk membaca versi Facebook picture. klik di sini:

2 ulasan:

the fikirman berkata...

seronok entri nie..

ukhti_mujahadah berkata...

Semoga bermanfaat. sebenarnya saja ja syok2 kongsi.
tak sangka ada yang betul2 membaca.
:P segan ja ada orang baca.. hahaa..
Terima kasih sudi ziarah dan membaca entri ini.
Lain kali, mai la singgah lagi.

Surga Di hatiku