Rabu, 4 September 2013

Bajet, Poyo & Ego (Kerana Iman dalam Cinta)




Nasihat?
ini mungkin lebih kepada peringatan buat diriku,
yang juga boleh diambil olehmu...

Kadang2 bertindak untuk 
poyo, bajet dan ego adalah sesuatu yang perlu,
dikala masanya adalah perlu.
Ok fine, 
kadang2 aku sendiri pun memberikan ruang buat diri,
mengakui bahawa perasaan aku pada dia sebuah fitrah insani.



Tapi apa perlu aku lebih memperingatkan diri,
yang sejujurnyai masih terkapai sendiri,

masih juga sedang mujahadah nafsi,
untuk hidup berlandas sunnah nabi,ajaran Ilahi.


Buatku dan buatmu
Aku mengakui fitrah tu~
Tapi tak perlu dilayani sampai ia terfitnah kan~
Kadangkala 
bajet,poyo&ego itu boleh jadi istilah lain untuk iman 



Kadang2 apa yg manusia terlihat sebagai ego itu adalah 1 dasar iman.
Bukan ego jika tidak melayani cinta.
Mana mungkin,
jiwa yang sangat berpotensi untuk Islam itu dinoda.

Mohon Allah menjauhkan perasaan ini berlabuh sebelum tiba masanya



JADIKAN DIRI ANDA BERADA DALAM TAGLINE 
"Bajet, Poyo & Ego lillahitaala" kerana mungkin itu yang setepatnya,
dalam usaha mempersiapkan diri jika benar2 hati ini ingin bersamanya,
KERANA AKU TAK INGIN SEKADAR "jatuh cinta"
Tapi aku ingin MEMBANGUN CINTA" menuju syurga.
Takbir~

wallahualam~salam mujahadah
Bajet, Poyo & Ego itu Anna Mujahadah
Haha~


BajetPoyo dan ego asalnya sesuatu yang menjengkelkan
 akan menjadi sesuatu yang berharga bila didasari iman dan taqwa.
Its all about your mind

Jumaat, 31 Mei 2013

Tinta Jumaat: Sebelah Sayap


Assalamualaikum, Salam Cinta
Mujahadah jiwaku untuk memahatkan Tinta.
Setelah bergantian puluhan purnama sepi ruangan ini tanpa bicara.

Bingkas bangun terduduk aku, 
Tapi sebak membusung. Menyelinap ke segenap ruang jiwa.
Bagai cordial sirap dituang ke dalam satu jag air putih.
(Err.. Tiba-tiba terbyng sirap ais... Err tu belum lagi teh o ais..glupp,telan ayaq liuq)

Sollu'alannabi
Allahumma solli wassalim 'ala saidina Muhmmad.

Arghhhh..... YaAllah...
Tak gebang, rasa nak menangis. 
Oh dunia, yang menyeksa iman dan jiwa.
Hiba.. Derita.. Syahdu..
Serious, something wrong dengan hati aku.

            Tiba-tiba ja video matlutfi90, Sebelah Sayap yng kutonton saat menunggu waktu berbuka maghrib semalam, bagai ditekan button play and repeat dalam ruang mindaku...

           Nak jadi cerita disitulah titik mula  satu demi satu kisah2 lama, hikayat2 cinta mula nak muncul dan menari-nari di ruang legar ilusi.
Ayat yang paling terkesan dekat jiwa aku:


"Jika Agama gagal menawarkan harapan, ia bukan dari Tuhan"
"Hope and fear is like a pair of wings, you need both to fly"-Imam Maturidi

              Setelah, menemukan sedarku, lantas aku pun memandang ke sisi bantalku seraya hati aku tiba-tiba pelik dan berteka-teki. Eh, 3.30pagi. Apa yang ajaib dan misterinya, eh gadget Bos aku ni boleh pula berbunyi.

             Aku pun menekan sesuatu pada papan sentuh gadget itu untuk mematikan alarm. Kemudian, dalam sesaat dua itu, sepantas akses internet berkelajuan 400mb minda aku kembali muncul tanda soal.. err, Aku ada kunci? (Kunci jam) huhu..Memang tak pun... Dah tu?? Allahuakbar... Ajaib

            Dari puncak katilku yang berada di atas, (katil double decker la katakan), aku melemparkan pandanganku ke bawah. Oh, masih ada yang belum tidur. Cik Ilani, sahabat kepda salah seorang roomateku sedang bertungkus lumus mengkhatam novel.

           Aku kembali menghenyak bantal dan bertafakur sendiri. Tiba-tiba, Ya Allah, aku ni tak berisyak lagi ni. Huhu, tapi, err aku cepat2 menekan punat butang mengunci alarm telefom bimbit jam 3.35pagi. Memberi masa 5minit menstabilkan emosi.
           4minit sebelum alarm telefon berbunyi, satu demi satu persoalan menapak dan menerjah ke ruang jiwa ini.
           Duhai diri, engkau terbangun saat ini adalah untuk membayar hutang isyak pada pagi ini, hanya kerana kasih sayang Ilahi... Huhuu.. Sebaknya bun... Sebaknya bun... Nikmat Tuhan yang manakah yang ingin aku dustakan?

          Telefon bimbit itu alarmnya berbunyi, sebelum tiba2 ia sendiri mati. Lantas wuduk, isyak, dan kembali untuk aku berqiam setelah lama, malamku suram. Oh dinihari. Dan usai solat itu, jiwaku kembali diusik sesuatu....


Oh dunia, sungguh engkau sangat menghimpit sehingga penghuni berasa tersepit.
 Si pencari Tuhan di saat jiwa gersang.
Bukan senang langkah berhijrah,
Perlu mujahadah untuk kelam jahiliah disimbah cahaya.
Tuhan, aku tahu Engkau sentiasa ada.
Dan aku tahu, biar aku si pendosa, namun harapan dari-Mu tidak pernah sirna.


Usai solat itu, aku menyiapkan assignment. Memerah otak, 
Film as an effective means to spread dakwah.
Dan, Sebelah Sayap, Filem Pendek.oleh matlutfi90 kembali berputar dan mengambil tempat dalam kepala ku.

Mandi, Bersubuh,  dan sambung lagi dengan assigment 

Salam Jumaat, penghulu hari. 
Ahamdulillah. 
Tinta Mujahadah, 
 Bermujahadah aku di sini
Menaip entri dengan kerelaan hati
Tinta Mujahadah, aku ingin engkau bernafas lagi.
Dan kini, aku kembali


Rumusan: Perasaan yang bercampur baur tu rasanya dah serupa dodol yang dah sebatinya... Haish.. syahdunya ha.. tapi senyum itu kuukir. lantas hatiku berkata: Sebelah Sayap itu harus dimiliki kembali. 



Sabtu, 16 Mac 2013

RIBUT MENYERANG gara-gara FITNAH POLITIK?


Bukanlah tugas seorang rakyat biasa, mungkin seorang kanak-kanak kecil seperti aku untuk mempolitikkan takdir Allah.. tak..tak.. tapi please, janganlah, bagi penyokong-penyokong dato' najib sengaja membutakan mata dan membutakan hati..

Kalau budak-budak bawah umur yang tertipu terpedaya bagai tu lain cerita, tapi ni, mak budak, ayah budak.

Masa zaman Nabi Musa as jika seorg hamba yg berbuat dosa akan turunlah bala Allah ke seluruh daerah yg dihuni dek pembuat dosa tu ..maka yg tak berdosa pun kena sama..Jadi belajarlah dari sejarah Nabi Musa as ni...

Mungkin aku tak da masa kejadian yang dalam gambaq ni berlaku, tapi sebagai ahli remaja dekat taman perumahan, (haha.. promote remaja at-taqwa sikit :P ), aku pun pernah dapat on call untuk bantuan kilat, menyediakan makanan bagi mangsa ribut. So selepas isyak, kelam kabut aku angkut akhwat2 remaja (sebab aku pegang bahagian muslimat remaja) untuk ke surau bersama pakcik2, makcik2 yang memasak makanan untuk mangsa ribut sebagai pembungkus makanan.
Beratus juga la mangsa. sebab sekampung kena ribut.

Dan itu bukanlah ribut pertama yang melanda dekat kawasan2 kampung terdekat dengan tempat aku. Dan kebiasaannya ribut yang berlaku selepas orang2 besaq BN datang masuk kampung untuk buat ceramah bagai. Ok fine tak salah pun depa nak masuk kampung untuk cari undi dan meraih pengikut. well adat pilihraya kan.. Tapi bila di muhasabah balik seingat aku, ribut tu berlaku sebab hmm, malam tu depa duki buat karaoke ntah apa-apa ramai2. Na'uzubillah.

Aku cerita pasal bantuan ribut dekat tempat aku ni bukan benda bohong pun. Kalau nak tengok gambaq2 misi bantuan, bolehlah semak dengan group Persatuan Remaja At-Taqwa. Tapi group tu, tak da la macam group perkongsian kitab bagai. Well group budak2 remaja. Orang2 sepekan yang bersatu sebagai sebuah kumpulan untuk melaksanakan secebis amal kebajikan yang kebanyakan ahlinya terdiri daripada adik-adik yang masih bersekolah yang merupakan kumpulan kompang yang boleh dikatakan MANTOP dekat daerah kami. cewah.. (kalau tak percaya, cuba jemput budak2 tu main kompang untuk majlis dekat tempat hampa. InsyaAllah, service yang terbaik sedaya upaya diberikan)

Just an opinion daripada aku, wallahi, bukan nak mempolitikkan takdir.. Tapi sebagai hamba yang hina dina,ambillah ibrah dengan setiap apa yang berlaku.

Khamis, 3 Januari 2013

TUDUNG LYCRA CHIFFON LAYER MURAH! RM38


TUDUNG HAZIQ COLLECTION


(A) Tudung LYCRA CHIFFON LAYER XL 


Tudung Lycra Chiffon Layer Haziq Collection Saiz XL 
(HCL 01)
Harga: RM38
In Stock: 1 helai


Tudung Lycra Chiffon Layer Haziq Collection Saiz XL 
(LCD H02)
Harga: RM38
In Stock: 1 helai


P/s: untuk pertanyaan, boleh mesej ke nombor 013-4740326.
Atau lebih mudah hubungi saya di fb: Anna Mujahadah

Surga Di hatiku